Pressbyråns eller polisens värdegrund?

Idag skriver Maria Abrahamsson i DN om polisen och moderaternas rättspolitik. Hon har inte sällan kloka tankar. Jag hoppas att det går bra för henne i det moderata provvalet inför nästa års val till Riksdagen. Som trogna läsare vet driver jag och Folkpartiet hårt att polisens organisation måste rationaliseras. Det är ockå en fråga vi kommer att driva stenhårt i Alliansens rättsgrupp inför valet 20101 som redovisades idag. Vi hoppas på att vi tinar upp moderaterna tillsammans.

De senaste åren har vi satsatresurser på att få till fler poliser, och det har varit viktigt, men nu måste vi också se till att få en effektiv organisation, en organisation som dessutom styrs av tydliga värderingar.

Attitydfrågorna inom polisen skriver jag mer utförligt om i Nerikes Allehanda idag, men jag har också nyligen skrivit ett brev till och idag talat med rikspolischef Bengt Svensson. Det finns anledning att ifrågasätta ingången för polisens arbete med sin värdegrund.

Min bild har varit att polisen tydligt har tagit tag i attitydfrågorna, bland annat genom värdegrundsarbetet. Resultatet av polisens interna arbete manifesteras i de tre orden: Engagerade, Effektiva och Tillgängliga. Det är förvisso bra ord, men skulle ju lika gärna kunna användas för att beskriva Pressbyråns värdegrund.

En värdegrund för polisen också måste innehålla mer av MR-värderingar. Det får aldrig råda något tvivel om att polisen ständigt utgår från medborgarnas perspektiv, och att bemötande präglas av respekt oavsett om jag är en känd missbrukare, en misstänkt ung stenkastare eller en bekant politiker. Jag saknar begrepp som t ex korrekta, respektfulla eller pålitliga i polisens värdegrunden. Detta måste bättre tas med i dess fortsatta arbete för en starkt förankrad värdegrund. En bra polis kräver detta - förutom ledarskap, organisation, resurser och vettigt regelverk. Arbetet med värdegrunden har bara börjat - och det behöver också inom svensk polis pågå länge.

Kommentarer

Jag blev mycket glad över citatet från dig på DN:s ledarsida i dag. Du fångar verkligen svagheten med hela det här värdegrunds-mumbo-jumbot som en del höga chefer ägnar sig åt. Hatten av för ditt vassa blogginlägg.

Mvh,
Martin Kreuger

Populära inlägg i den här bloggen

Lagring av trafikdata och bötesbrott

Värna den som skapar - inte den som stjäl.

Eleverna har rätt till en likvärdig skola - det är dags att förstatliga skolan!