Bodströmsamhället

Jag tycker Thomas Bodström såg väldigt pigg ut idag på utskottssammanträdet. Detta trots mediahysterin den senaste tiden - om vad han gör på dagarna.


Många journalister är väldigt sugna på att jag skall säga sanningen om Thomas Bodström. Underförstått att jag offentligt skall baktala honom. Jag försöker undvika detta, och talar generellt hellre om min kritik gällade politiska förslag än deras person.


För det första finns det inte några perfekta politiker. Vi har alla gjort fel och kommer att göra fel någon mer gång. Om jag själv skulle ha kapacitet att driva en advokatbyrå så skulle jag kanske också göra det. Mitt problem är dock att jag inte hinner med allt jag vill idag. Mitt liv är en ständig kompromiss mellan riksdagsuppdraget, familjen och mig själv. Får liksom inte plats med så mycket mer.


För det andra bidrar viss granskning till politikerföraktet. Granskning är bra, men när något tv-program framställer den som aldrig varit frånvarande från en votering som "hjältinna" blir det liksom fel.


Men ett problem med Thomas Bodström är när han försvarar sin "kapacitet" med att han får se verkligheten vid besök på t ex våra rättsvårdande myndigheter. Att säga att jag och andra - icke praktiskerande advokater - endast får se en förskönad verklighet är dumt. Det är dessutom rätt grovt mot de myndighetschefer vi träffar. Det låter som om t ex chefen på ett häkte städar undan verkligheten, hissar ner en kuliss och stäler fram fikabrödet när vi kommer för diskutera verksamheten. Thomas Bodström behöver inte bortförklara att han gillar att jobba. Han behöver inte heller nedvärdera vare sig myndighetschefer eller andra riksdagsledamöter.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lagring av trafikdata och bötesbrott

Värna den som skapar - inte den som stjäl.

Eleverna har rätt till en likvärdig skola - det är dags att förstatliga skolan!