E-cigaretter kan bli en ungdomsfälla



Vi vet att tobak markant ökar risken att drabbas av allvarliga sjukdomar som cancer, hjärt-kärlsjukdom, diabetes och kronisk lungsjukdom. Ändå görs långt ifrån tillräckligt för att förebygga rökning. Det är hög tid att vi nu reglerar försäljningen av e-cigaretter och samtidigt lagstiftar om dold försäljning av tobaksprodukter. Detta skriver jag om idag, tillsammans med Allianskollegor, i Dagens Samhälle.

De flesta vuxna som röker dagligen har börjat som tonåringar, och det är därför oroande att rökningen bland ungdomar i gymnasiet ökar. Förrförra året rökte 39 procent av flickorna och 34 procent av pojkarna i gymnasiets årskurs 2. Det visar rapporten Skolelevers drogvanor 2012 från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN). Förklaringen kan vara den mycket intensiva marknadsföringen av tobaksprodukter i sociala medier där unga finns. Den ökade närvaron av tobaksprodukter på nätet bekräftades nyligen i en statlig utredning som presenterades för ansvarig minister Maria Larsson (KD). Forskning visar, enligt WHO, att när ungdomar experimenterar med tobak så beror det i ungefär en tredjedel av fallen på tobaksreklam eller annan marknadsföring.

Allt fler röster höjs för att tobaksprodukter inte ska få exponeras synligt på säljställen. Vi menar att det är hög tid för Sverige att, som i Australien, Kanada, Island, Irland, Norge, Finland, Storbritannien och Thailand begränsa möjlighet att marknadsföra tobak i handeln. De unga, som är mer mottagliga för tobaksreklam än vuxna, vill ha ett förbud. Det visar en undersökning som organisationen A Non Smoking Generation låtit Novus göra om svenska ungdomars inställning till skyltning av tobaksprodukter i butiker och liknande. Drygt 1 000 personer i åldrarna 16-25 år intervjuades, och resultatet visar att sex av tio tycker att Sverige bör införa ett förbud mot cigarettskyltning på försäljningsställen.

Forskning visar beslut om att ta bort all tobak från hyllorna har effekt. En internationell studie som har genomförts i fyra länder mellan åren 2006-2010 visar att dold försäljning minskar oplanerade inköp av tobak och att det i sin tur minskar ungdomars benägenhet att köpa cigaretter. Vid sidan av de produkter som vi ofta förknippar tobak med, har en relativt ny företeelse vuxit fram på den svenska cigarettmarknaden, nämligen elektroniska cigaretter – så kallade e-cigaretter. Vid användning av e-cigaretten bildas en ånga och nikotinet, som e-cigaretten ofta innehåller, inhaleras i lungorna och går ut i blodomloppet.

E-cigaretter kan bli en ungdomsfälla. De är snyggt designade och säljs som glass – med smak av choklad, vanilj och hallon. Parallellerna till alkoläsken är skrämmande och därför bör försäljningen regleras och kunskapen om effekterna öka. Redan i dag har sju av tio ungdomar hört talas om e-cigaretter, trots att det är ett så nytt fenomen. Och 12 procent av landets ungdomar i åldern 16-25 år har prövat e-cigaretter.

Det är hög tid att vi i Sverige reglerar försäljningen av e-cigaretter och samtidigt lagstiftar om dold försäljning av tobaksprodukter. Det skulle ligga helt i linje med regeringens ambitiösa folkhälsoarbete.

Henrik Ripa, riksdagsledamot (M)
Johan Pehrson, riksdagsledamot (FP)
Solveig Zander, riksdagsledamot (C)
Magnus Sjödahl, riksdagsledamot (KD)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilka friskolor ska läggas ned i Socialdemokraternas Sverige?

En mer modern arbetsmarknad