Kraftsamling mot rånvågen

Jag har gjort flera besök på senaste tiden hos handlare som kontinuerligt utsätts för brott. Senast besökte jag Nyköping och träffade handlare och personal som drabbats av stölder och rån. Alla är förlorare. I vissa fall är det ligor som drar fram över ett område och stjäl. Ett reportage i DI visar hur rånvågen drar över Sverige och vilka betydande ekonomiska kostnader detta medför. Det leder dessutom i värsta fall till att människor som utsätts för rånen får resten av sina liv förstörda.

Jag tycker straffvärde för förberedelse och försök till rånbrott ska höjas. Likaså straffet för rån. Jag tycker att rån där det används oladdade vapen ska bedömas som grova. Jag tycker också att straffet för olaga vapeninnehav ska vara ett år, det är ju ingen som av misstag springer runt med en pistol i kavajfickan. Det handlar om att höja straffen så att riskpremien ökar för dessa brottstyper. Men det gäller likväl att se till att unga stoppas i tid så att de inte blir fullfjädrade kriminella. Det krävs tidigare insatser, ibland också tuffare än vad som finns idag. Den unge eller för den delen vem som helst som stjäl i butik måste få klart för sig att det är allvarligt. Konsekvenserna är ofta för mesiga idag. Att bli ett papper i en pärm på ett socialkontor är tyvärr inte särskilt avskräckande.

Nej, rånvågen måste stoppas. Jag tycker det är dags för att överväga en nationell samordnare på området. Omfattningen har blivit så stor så vi måste jobba på ett annat sätt - nationellt.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lagring av trafikdata och bötesbrott

Värna den som skapar - inte den som stjäl.

Eleverna har rätt till en likvärdig skola - det är dags att förstatliga skolan!