S river upp, gör om och gör rätt

Idag ser jag i SvD att socialdemokraterna svänger i FRA-frågan. Helt plötsligt behövs alltså fortsatt signalspaning för att skydda vårt land mot de krafter som ytterst vill attackera vår demokrati. Jag har stor respekt för personer som sakligt och systematisk argumenterar mot att staten ska få skydda sig från de hot som kommer vi nya teknik. Jag önskar verkligen att vi levde i den bästa av världar där hemliga tvångsmedel inte behövdes. Nu är tyvärr detta inte fallet.

Socialdemokraternas svängning kommer dock lite väl när inpå helgens osannolika terroristattentat i Stockholm. Under förra mandatperioden orkade inte socialdemokraterna stå upp för särskilt mycket saklighet. Det är bra för Sverige om partiet blir en starkare opposition denna mandatperiod.

Det finns mer att önska av hur vi förebygger och bekämpar terrorism. Jag har genom åren skrivit mängder av motioner i ämnet (exempelvis motioner om Terrorism och organiserad brottslighet,Samlade insatser mot terrorism, Bekämpning av terrorismen, Värn för rättssamhället, Polispolitik) men på senare år har jag och Folkpartiet försökt att föra arbetet framåt i regeringen. Det handlar om resurser, organisation och verktyg. Mycket är gjort, mer är att göra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lagring av trafikdata och bötesbrott

Värna den som skapar - inte den som stjäl.

Eleverna har rätt till en likvärdig skola - det är dags att förstatliga skolan!