Stoppa "spelarna" utanför Riksdagen

Jag har motionerat i Riksdagen, drivit på i andra sammanhang och så sent som för någon månad sedan också formellt frågat min egen regering vad den tänker göra åt de kriminella gäng som ägnar sig åt illegalt spel - mitt i Stockholm.

Affärsidéen är att lura godtrogna människor på pengar genom att gömma en lite kula under någon av tre tändsticksaskar. Fler är inblandade i "teatern". Spelaren, åskådare, tillfälliga vinnare och spanare jobbar ihop. Det gäller att komma åt spelaren, han med askarna, eftersom det är där det finns en fingerfärdighet som är grunden för bedrägerierna.

Polisen jobbar hårt för att komma åt dessa gäng, men dagens lagstiftning mot illegallt spel är tandlös. Lösningen är att skärpa straffmaximum så att dessa figurer kan hållas inlåsta en lite längre tid för utredning och sedan oftast helst en utvisning.

Att samtidigt jobba för att få fler turister till Stockholm utan att parallellt rensa upp bland dessa bedragare är obegripligt. Även om folk inte luras så tror ju sannolikt turister att det är fritt fram att bedra godtrogna i största allmänhet i vårt land.

Lars Epstein skriver i dagens DN om polisens kampen mot det illegala spelet och uppmanar mig till aktion. Jag kämpar! Det dåliga är att jag ännu inte lyckats. Det bra är att jag inte kommer att ge mig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lagring av trafikdata och bötesbrott

Värna den som skapar - inte den som stjäl.

Eleverna har rätt till en likvärdig skola - det är dags att förstatliga skolan!