Världens björntjänst mot unga kriminella

Det är sååå kontroversiellt att säga att insatserna mot unga kriminella ska vara tydligare och tidigare än idag. Så kan man inte göra mot barn! hävdar kritikerna. Hur man låta bli att göra något? är min motfråga. Hur kan man tycka att det är okej att 13-åriga, oftast killar, blir ett papper i en pärm på socialkontoret? För det är just det som händer. Är du inte straffmyndig så slussas du till en socialsekreterare, går på möte och får en ”konsekvens” som grundar sig på frivillighet och samtycke från föräldrarna. Ett möte på socialkontoret varannan vecka hjälper knappast den som är på väg utför. Vid 15-års ålder är det ofta riktigt illa ställt för dem som börjat tidigt. Då är banan mot grov kriminalitet i värsta fall utstakad. Polisen i Linköping ropar nu efter hjälp för att kunna förhindra brott från minderåriga pojkar. De ropar efter ny lagstiftning.

Jag vill att socialtjänstens insatser ska bli mer obligatoriska. Vuxenvärlden måste sätta ner foten och statuera vad som är rätt och fel. Tramset om att unga skadas av att få en ordentlig konsekvens måste upphöra. Skygglapparna måste tas av. Vuxenvärlden har ett oerhört ansvar för att hjälpa dessa barn. Det gör man inte genom att stoppa huvudet i sanden. Nu ser vi till att brott begångna av dem under 15 år i regel ska utredas. Det är bra, men jag och folkpartiet vill mer. När ansvarsfrågan är oklar ska fallet ytterst kunna prövas i domstol även fast gärningsmannen är under 15 år. Det är viktigt inte minst ur ett brottsofferperspektiv. Unga som begår brott måste få en kännbar konsekvens annars slutar det i de värsta fallen i bunkern på Kumla. De kriminella jag mött på bland annat Kumla brukar säga: ”Tänkt om någon hade tagit tag i mig när jag var liten, kanske hade jag inte suttit här idag då”. Att låtsas att inte se är den största björntjänsten.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lagring av trafikdata och bötesbrott

Värna den som skapar - inte den som stjäl.

Eleverna har rätt till en likvärdig skola - det är dags att förstatliga skolan!