Nu skärper vi straffen för vapenbrott. Äntligen.
Skjutningarna – inte sällan dödliga
- verkar nästan vara av epidemiologisk karaktär. Grova kriminella gör upp om
sina territorier medans rättssamhället försöker ge ett motvärn.
Utmaningarna är sociala och
rättsliga. Ett steg framåt tas nu när vi äntligen fått regeringen att gå med på
en ytterligare skärpning av straffen för grova vapenbrott. Det finns nära på ingen vill jag påstå som av misstag går omkring på våra gator med
skarpladdade vapen.
Den senaste vapenutredningen har i
betänkandet Skärpningar i vapenlagstiftningen (SOU 2013:7) föreslagit ett nytt
synnerligen grovt vapenbrott med en straffskala på fängelse i lägst två och
högst sex år. Utredningen har dock inte föreslagit någon förändring av
minimistraffet för det vanliga grova brottet och berör inte heller i övrigt den
frågan.
Rikspolisstyrelsen föreslår t ex i
sitt remissyttrande att straffminimum för det grova vapenbrottet ska höjas från
fängelse i sex månader till fängelse i ett år för att en skärpt syn på
vapenbrott ska få genomslag.
Enligt de poliser jag träffar har
beväpningen liksom det dödliga våldet ökat inom kriminella grupperingar de
senaste åren. En skärpt syn på det grova vapenbrottet bör därför i första hand
ta sikte på att komma åt beväpningen och skjutningarna i kriminella kretsar. För
att en höjning av straffminimum ska ha effekt på det nu beskrivna problemet bör
frågan analyseras med utgångspunkt i arbetet med att bekämpa den organiserade
brottsligheten.
Vi föreslår därför att den pågående
utredningen om skärpta straffrättsliga åtgärder mot organiserad brottslighet,
som leds av professor Petter Asp, i tilläggsdirektiv ges i uppdrag att överväga
och föreslå de åtgärder som krävs för att höja straffminimum för grovt
vapenbrott till fängelse i ett år. Ett sådant uppdrag kan redovisas redan den
15 februari 2014 och bör kunna leda fram till en lagrådsremiss före midsommar
2014. Det nya uppdraget förutsätter att utredningstiden förlängs något.
Slutredovisning kan dock fortfarande ske under mandatperioden.
Utredningens befintliga uppdrag
omfattar bl.a. att överväga om kriminaliseringen av brott på försöks-,
förberedelse och stämplingsstadiet bör utvidgas. I utredningsdirektiven anges särskilt
bl.a. olaga tvång som är grovt och utpressning som är grov. Vi föreslår att
utredningen uttryckligen ges i uppdrag att även överväga om grovt vapenbrott
bör kriminaliseras på nämnda stadier.
Nyligen skrev jag om våldsutvecklingen i bl.a. Göteborg, tillsammans med Olle Schmidt och Helene Odenjung, i GöteborgsPosten. Läs gärna artiklen i sin helhet här.
Fler av mina artiklar går att hitta på min hemsida.
Nyligen skrev jag om våldsutvecklingen i bl.a. Göteborg, tillsammans med Olle Schmidt och Helene Odenjung, i GöteborgsPosten. Läs gärna artiklen i sin helhet här.
Fler av mina artiklar går att hitta på min hemsida.
Kommentarer