tisdag 3 december 2013

PISA-resultaten ett resultat av S flumskola


Idag presenterade Skolverket resultatet av den senaste PISA-undersökningen. Studiens resultat är allvarliga. Svenska elevers kunskaper i matte, läsförståelse och naturvetenskap har försämrats ytterligare. Direkt höjs röster om att regeringens utbildningspolitik är ett fiasko. Men vilken del av vår skolpolitik som är dålig är det tyst om.

Den arbetsro som den svenska skolan behövde under de fem senaste utbildningsministrarna med s-märke, den arbetsron lade sig 1994-2006 istället över hela utbildningsdepartementet. Det var klapptomt i byrålådorna hos Baylan 2006. Inga ideer, inga reformförslag, ingen politik. Så vilka delar av regeringens utbildningspolitik är sossarna emot? Ökade löner, ny lärarutbildning, betygen, nationella proven eller satsningarna på matte?

Tyvärr ska det sägas att resultaten var väntade. Men vi måste också se nyktert på undersökningen och när den gjordes.

Mätningen gjordes i årskurs 9 i mars 2012, alltså för nästan två år sedan - och ett halvår efter att våra största reformer trätt i kraft.  Regeringens reformer, såsom nya läroplaner, nytt betygssystem, ny lärarutbildning och kompetensutveckling av lärare omfattade inte avgångsklasserna.

De elever som omfattas av PISA-undersökningen är de facto elever som har gått hela sin skoltid i Socialdemokraternas flumskola med mycket självstudier. Denna studieteknik har visat sig vara förödande för elever som behöver stöd i skolan. Det är framförallt pojkar från studieovana hem som förlorat mest på det.

Resultaten från PISA inte en utvärdering av den nya skolpolitiken, utan spiken i kistan för den gamla!

Inga kommentarer: