Vägar till ett tryggare samhälle
Igår överlämnade Trygghetsberedningen sitt första delbetänkande.
Vägar till ett tryggare samhälle.
Kommittén har genomfört en övergripande analys av de kriminalpolitiska utmaningar som samhället står inför. Syftet med kommitténs förslag är att stärka samhällets förmåga att ge stöd och skydd åt brottsoffer.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/10/delbetankandet-vagar-till-ett-tryggare-samhalle-har-overlamnats/
Liberalerna tillfogade ett särskilt yttrande till detta.
Det är uppenbart vilka de kortsiktiga kriminalpolitiska
utmaningarna är. För det behövs ingen parlamentarisk utredning. Vi och
regeringspartierna har dessutom olika syn på allvaret i utvecklingen och vilka
åtgärder som behövs för att vända den negativa trenden. Regeringens
34-punktsprogram har uppenbart varit otillräckligt för att hantera den
utveckling vi ser.
Våra partier har föreslagit mönsterbrytande åtgärder, i
motsats till de justeringar som regeringen hittills genomfört.
Att lösa de kortsiktiga kriminalpolitiska problemen är en
förutsättning för att även komma till rätta med långsiktiga kriminalpolitiska
utmaningar. För att sätta in rätt insatser och åtgärder krävs dessutom att
problem och utmaningar beskrivs och prioriteras rätt. Trygghetsberedningens
delbetänkande avseende volym 1 ska svara mot den i direktiven angivna
instruktionen om att identifiera de viktigaste kriminalpolitiska utmaningarna
som samhället står inför nu och under de närmaste åren. Vi menar att volym 1
inte i tillräcklig utsträckning identifierar och prioriterar de viktigaste
kriminalpolitiska utmaningarna. Exempelvis bör det faktum att Sverige har en i
internationella mått mätt hög nivå av dödligt skjutvapenvåld vara en av de mest
framträdande och akuta kriminalpolitiska utmaningarna. På samma sätt förtjänar
det faktum att den grova ungdomsbrottsligheten ökar och kryper längre ner i
åldrarna också en mer framträdande plats i ett sådant här delbetänkande.
Ytterligare ett exempel är den bestående överrepresentationen bland
brottsmisstänkta hos personer med utländsk bakgrund, samt därtill den
framväxande klankriminaliteten.
Utöver att uppenbara och akuta kriminalpolitiska problem
inte får den framträdande plats som de förtjänar har delbetänkandet en obalans
i beskrivningen kring brottslighetens omfattning, fördelning och riskfaktorer.
Det bästa brottsförebyggande arbetet är en kompensatorisk kunskapsskola, att
människor har ett jobb och att socialtjänsten agerar i tid. Beskrivningarna i
delbetänkandet kopplas inte i tillräckligt hög utsträckning till en fungerande
skola, arbetsmarknad och socialtjänst, utan präglas istället av ett slentrianmässigt
fokus på ojämlikhet och socioekonomisk utsatthet. Ytterst ansvarar individen
alltid för sina egna handlingar. Denna utgångspunkt betonas inte nog.
Sammantaget menar vi därför att volym 1 inte i tillräcklig
utsträckning faktiskt identifierar och prioriterar de viktigaste
kriminalpolitiska utmaningarna. Istället är det en produkt av kompromisser
mellan olika partier som har olika syn på brottslighetens orsaker och
lösningar, men också olika ideologisk grundsyn. Att kompromissa om ideologiska
värderingsskillnader är inte konstruktivt.
Samarbete och samsyn på kriminalpolitikens område måste
istället byggas kring konkreta förslag som gör långsiktig skillnad för
brottsbekämpningen och som bidrar till en effektivare lagföring av brottslingar
och en tryggare tillvaro för brottsoffer. Vi har flertalet gånger påpekat att
ett sådant område skulle kunna vara polisutbildningen.
Samtidigt lämnar jag över representation för Liberalerna i den fortsatta utredningen till Paulina Brandberg. Riksdagskandidat 2022 för L i Stockholms Län.
Kommentarer